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Hommage à Elisabeth Tomalin 

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Hommage à Elisabeth Tomalin – geb. Wallach

Am 4. November 1912 geboren in Dresden
8.3.2012 gestorben in London, GB

Klaus Lumma, Gründer und Senior Advisor IHP

Elisabeth emigriert nach London und rettet 1939 auch ihre Eltern dorthin. Ihre drei Geschwister Charlotte, Ernst und Henni können ebenfalls dem Nazi-Deutschland entkommen. Elisabeth erhält an der Berliner REIMANN Schule ihre Ausbildung zur Stoff-Designerin (Textil-Design) und wohnt während dieser Zeit im Hause ihrer Freundin Ruth C. COHN, die sie seit ihrem 7. Lebensjahr kennt. In New York, wohin Ruth Cohn emigriert ist, erhält Elisabeth 1971/72 ihre Graduierung in TZI – ThemenZentrierter Interaktion und verbindet diese Methode mit ihrem Grundberuf zur ArtTherapy (Kunst- & GestaltungsTherapie), wie sie in Deutschland über das IHP (seit 1975) gelehrt wird. In London wird ihr Konzept supervidiert von der ebenfalls emigrierten Jungianerin E.M. LYDDIAT, später von Diana WALLER am Goldsmith College, London University. Bei LYDDIAT schließt Elisabeth auch ihre Jung’sche Analyse ab. C.G. JUNG lernt sie als 19-jährige auf der ersten ERANOS Tagung von Ascona persönlich kennen.

Mit Elisabeth verbunden ist die Begründung der Kunst- & GestaltungsTherapie im IHP seit 1975. Erst angewandt in Nordeutschland in Kooperation mit dem Koppelsberg, Nordelbische evangelische Kirche und Pfarrer Gerd ROWOLD, dann ins Brunnenhaus geholt, weiter entwickelt mit Peter SCHAUWECKER, ab 2000 integriert in das internationale Counseling AusbildungsKonzept auf Grundlage der Entwicklungspsychologie von Pamela LEVIN. Hier ist es Elisabeth, die als älteste LehrTrainerin des Instituts die Beweglichste im Umsetzen des neuen modularen Konzeptes ist. In ihrer ganz speziellen und das Wesentliche fokussierenden Sprache arbeitet sie für die FachModule Kunst- & Gestaltungstherapie der neuen Konzeption die Themen aus.
Elisabeth war seitens Traudel SCHOTTENLOHER über mehrere Jahre dazu eingeladen, beim Aufbau des Post-Graduierten KunstTherapie-Studienganges der Kunst Akademie München zu assistieren und darin als Dozentin mit zu wirken.
Sie ist auch 2002 nach dem Salzburger Kongress für KunstTherapie dabei, als die neue IHP Konzeption von der Akademie Faber-Castell aufgenommen wird, weitere Verbreitung im süddeutschen Raum erfährt und auch in andere Berufsfelder als die der klinischen Therapie hineingearbeitet wird.

In die Zeit ihrer Lehrtätigkeit beim IHP fallen auch einige Sonderseminare, die ich gemeinsam mit Elisabeth in London (Praxis Naomi SIMON) und Merzig (Klinik Wolfgang WERNER) durchführen durfte – sie sind alle Highlights meiner beruflichen Entwicklung.

Zu einem der KGT TrainingsKurse an der Akademie Faber-Castell kommt Elisabeth aus Dresden angereist. Sie hat dort beim Kongress mitgewirkt, ist jedoch in der Freizeit auf den Straßenbahnschienen ausgerutscht und hat sich heftige Prellungen zugezogen. „Klaus, was meinst Du, sollte das bedeuten – so schrecklich hin zu fallen?“ so fragt sie mich nach dem ersten Kurstag und zeigt mir alle blauen Flecken. Ich antworte: „Liebe Elisabeth, zeit Deines beruflichen Lebens als Kunsttherapeutin hast Du gelehrt ‚Finde selbst heraus, was Ereignisse und Bilder zu sagen haben’. So bitte ich Dich jetzt, Dir selbst darüber klar zu werden, was das Ereignis zu sagen hat.“ Elisabeth: „Dann höre ich mit dem Unterrichten auf.“

Elisabeth, ich bin froh, mit Dir Vieles im IHP und auch privat gemeinsam erlebt zu haben; manches davon war in der Tat heftig für uns beide. Ich habe bei Dir gelernt, SeminarThemen und Situation bezogen individuelle Themen zu setzen und nicht alles dem GruppenProzess zu überlassen.
Du hast mich dabei unterstützt, persönlich und beruflich meinem inneren Ruf zu folgen. Du hast mir erlaubt, auch Teil Deines sehr persönlichen Lebens zu sein, und wir durften gemeinsam das wunderbare PraxisBuch ArtTherapy * Gestalten & Lernen als Übergangsjahrbuch 2000/2001 in die Fachwelt bringen.
ArtTherapy: als eBook zu beziehen über ciando.de

Dass Du mich in London mit Debra KALMANOWITZ in Verbindung gebracht hast, ermöglichte im Jahre 2005 den Aufbau des Mobilen KGT Studios für PostTraumaCounseling in New Orleans, Louisiana – kurz zuvor hatten wir ins Auge gefasst, auch dort in meiner 3. Heimat ein gemeinsames KGT Seminar zu geben – es fiel im wahrsten Sinne des Wortes „ins Wasser“, doch Deinen konstruktiven Geist nehme ich auch dorthin mit, wenn ich im Herbst drüben in dem mit Dir oft gemeinsam praktizierten orientierungsanalytischen Sinne „Mut zu Neuem“ auf den Weg bringen darf.

Klaus Lumma


English version

Klaus Lumma, Founder and Senior Advisor IHP

Homage to Elisabeth Tomalin

She was born as Elisabeth Wallach
on November 4th, 1912, in Dresden, Germany.

She died on March 8th, 2012, in London, England.

Elisabeth emmigrated to London early enough to escape Nazi persecution. In 1939, she also had the chance to get her parents. Charlotte, Ernst und Henni,  safely to London . Her two sisters and her brother also escaped Nazi-Germany. Elisabeth was trained as a design artist at the REIMANN Schule in Berlin. During her training, she lived with Ruth COHN, who had been her good friend since the age of 7.

In 1971/72,  Elisabeth  graduated in Theme Centred Interaction, taught by Ruth COHN, who had also escaped the Holocaust experience. Elisabeth combined this method of psycho-social group work with the fine arts and thus becomes the inventor of her own unique method of Art Therapy. Elizabeth  and her successors have taught her method of Art Therapy at the German Institute for Humanistic Psychology since 1975. 

 In London, her Art Therapy ideas were being supervised by another immigrant Jungian, Mrs. E.M. LYDDIAT.  Later, Diana WALLER, from London University Goldsmith College, took over. Elisabeth finalized her Jungian analysis with LYDDIAT. By the way, when Elisabeth was 19 years of age, she also personally met C.G. JUNG in Ascona/Switzerland, after joining the first of the famous ERANOS conventions.

We, at the German Institute for Humanistic Psychology and the John Brinley Academy, are proud to have had Elisabeth start our Art Therapy training program in 1975. At first, it was introduced in Northern Germany, in cooperation with the North Elbian Protestant church and Pastor Gerd ROWOLD. Then, the concept was brought to our BRUNNENHAUS, where the next phase of Art Therapy was developed with Peter SCHAUWECKER from Munich. In 2000, it was integrated into the International Counselling Community. In the meantime, Pamela LEVINS Developmental Psychology had been integrated into this new modular training system. I can proudly say that Elisabeth, who was, at that time, the eldest teacher at IHP, was the first to accept the new curriculum. In her very special way of arranging simple and archetypical topics for complicated issues, she perfected the topics for the whole concept.  These topics were also integrated into the IHP courses of Gestalt Therapy, Orientation Analysis, Family Therapy and Supervision, which made IHP the “one and only” promoter of that style of Art Therapy in Germany, still  to this day. Elisabeth was also employed over a number of years to set up and assist in training students for a new accredited post-graduate art therapy qualification at Traudel Schottenloher’s Kunst Akademie of Munich.

After the 2002 Art Therapy convention at Salzburg University, Elisabeth also started the first IHP cooperation with the Faber-Castell Academy in Nuremberg, Germany. She also supported the idea of bringing Art Therapy into new fields, not only psychiatric hospitals, but also Kindergartens,  Counselling offices and teaching institutions.
While she was a professor at IHP, she also joined me (Klaus) for several special workshops that we created in London. Her friend, Naomi SIMON, kindly allowed us to use her Art Therapy studio in Hampstead, near the Tavistock Clinic, where she worked. Together, we also gave workshop seminars in the Psychiatric Hospital of Professor Wolfgang WERNER (Merzig-Saarland).  These were some of the highlights of my own professional career.

One day, when Elisabeth was on her way back from Dresden, she joined me with a training group at the Faber-Castell Academy. Unfortunately, in Dresden, while she was working for another convention, she fell down on the streetcar rails and was badly injured.
She asked me shortly after her arrival “Klaus, what to you think is the basic meaning of this accident?“ I answered  “Dear Elisabeth, during all the time of your professional life as an Art Therapy teacher at IHP, you have told your students to look inward to find out the meaning of their daily life events. I beg your pardon, but please reflect on the event internally and let me know your conclusion.” On the spot she said: “The time has come for me to give up teaching.”

Elisabeth, I am glad to have known you, in both our private and professional lives.  Some of the meetings we had together were really tough. However, you have taught me how to give adequate topics for seminar groups and individuals.  You taught me to accept my directive style of teaching, not leaving a group alone with her dynamic (I don’t understand this. PF). Like Fred MASSARIK from Los Angeles, you have given me support to follow my inner calling. You have also allowed me to be part of your own personal life and together we had the great chance to publish a book together: Art Therapy * Gestalten & Lernen – development & learning in action.  Eschweiler (IHP) Counselling Yearbook 2000/2001. (only as german-eBook:  www.ciando.de)

In London, you connected me with Debra KALMANOWITZ and her idea of a portable Art Therapy studio. This idea was brought to New Orleans in 2005, for Post Trauma Stress Counselling with some victims of Hurricane Katrina , in a manner similar to what we did in London, your second home-town. Unfortunately, as the Germans say, “this workshop dropped into the water.”  Once again, this April, I will take your ideas with me to my friends and colleagues in New Orleans, the beaten city. We will make a jazz recording for the use in Art Therapy settings. I thank you very much for all we have shared and I wish you a fond farewell.  

Klaus Lumma

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